BIB hírek

Események/Hírek

2020 ősz - A digitális transzformáció a válságálló és „jövőbiztos” vállalathoz

A járványhelyzet különösen éles tükröt tartott a szektor elé: a kis- és középvállalatok digitális érettségi szintje nagyon alacsony. Ezen azonban soha ennyi vezető és tulajdonos nem akar változtatni, mint most, hogy vállalkozását ellenállóbbá tegye olyan válságokkal szemben is, mint amit a COVID-19 vírus okoz világszerte.

A digitális transzformáció mellett kulcsterületnek tartjuk a vállalati generációváltást is, hisz a digitális transzformációt és a generációváltást sikeresen végrehajtó vállalatoknak nő az esélye a külpiacra lépésre és a regionális vagy akár globális szerep megszerzésére is. Különösen most, hogy számos szomszédos, illetve fejlett országban a meglévő szereplők piacát jelentősen átrendezheti a válság eltérő mértéke és kezelésének eltérő módszerei.

Miért készül az E-KKV Képzés?

  • Válságkezelésre
  • Változáskezelésre
  • Szemléletformálásra
  • HR kihívásokra
  • Üzleti innovációra
  • Nemzetközi terjeszkedésre

 

Érdekes adatok még a válság előttről:

  1. 2018 végén a magyar cégvezetők fele rendelkezett digitális stratégiával, 39%-a úgy érezte, hogy egyáltalán nem rendelkezik kellő ismerettel a digitális piaci és technológiai átalakulásról. A képzési igényt jelezte, hogy 75% felkészült a kihívásokra és szívesen tanul, és 90% tervezte, hogy 1 éven belül képezi magát a digitalizációval kapcsolatos témában (Spark Institute 2018). Bármennyi is valósult meg ezekből a tervekből, most többre lesz szükség!

 

  1. A kis- és középvállalatok generációváltása tömegesen válik időszerűvé. Az MNB becslései szerint Magyarországon közel 53 ezer vállalkozás vezetője fog nyugdíjba vonulni a következő 1-5 évben (MNB 2019, p.57). Világszinten elmondható, hogy ez a tendencia több ezer vállalkozást érint.  Az átruházási nehézségek miatt Európában évente 150 ezer társaság meg is szűnik, és ezzel együtt 600 ezer munkahely is hasonló sorsra jut (MNB 2018, p.2), ami csökkenti a termelékenységet és a vállalkozások megszűnéséhez vezet. Most számos idős vezető számára elemi erővel törhet fel a kérdés: akarom és tudom még egyszer újjáépíteni a vállalkozásomat – vagy itt az idő és ezt most kell másra bíznom?

 

Minden sikeres vállalkozás életében kritikus fordulópont a vezetőváltás, de egyben megújulást ígérő lehetőség is főleg, ha egy innovatív technológiai változással együtt történik meg. A családi vállalkozások sikeres továbbviteléhez fontos a következő generáció felkészültsége és bevethetősége, hogy biztosítva legyenek a cégvezetői készségek, menedzsment technikák, innovációs módszertanok, digitális technológiai ismeretek. 

A digitális transzformáció nem cél, hanem a válságálló és „jövőbiztos” vállalat eszköze. Egy rugalmas, alkalmazkodó, változásokra, fejlesztésekre kész cégnek, vállalkozásnak a jövőbeli sikerét szem előtt tartva alakítottuk ki az az alábbi tartalmat.

A képzés tartalma:

 

#

Modul

Kérdések, amelyekre választ adunk

1

A közvetlen vezetés átadása

Mit jelent és miért fontos a bizalom?  Hogyan építsük a saját bizalmunkat a következő generáció iránt?

Miért és hogyan adjuk át a vállalatunk közvetlen vezetését a következő generációnak? Mit csináljunk a közvetlen vezetés helyett, ezután mi a következő lépcső számunkra?

Mi az, amit nem tudunk elengedni és miért?

2

HR kihívások és agilis transzformáció

Miről - kiről - kiknek szól a vállalatunk?  Mi a vállalatunk küldetése, értékei, jövőképe? Milyen a vállalati kultúra? 

Miért fontos a tehetség-, a karrier-, és utánpótlás menedzsment? Milyen a jó teljesítmény-menedzsment?

Milyen struktúrákat és tervezési eszközöket alkalmazhatunk a vállalat szervezeti továbbfejlesztésének elősegítésére?

Miért és hogyan fejlesszük a vezetőket, az értékesítőket, a szakértőket, a fizikai dolgozókat, melyek a készségfejlesztés módszerei?

  3 

Digitalizáció - általános

Mik az aktuális fogyasztói és technológiai trendek? Mit jelent ma „jövőbiztos” vállalatot építeni?

Milyen útjai vannak a digitális fejlesztésnek? Hogyan irányítsunk adat alapon, akár automatizált döntésekkel?

4

Üzleti innováció

Hogyan válhat az innováció a vállalati DNS részévé? Milyen eszközökkel tudjuk segíteni a vállalkozásokat, hogy időben és “jövőbiztosan” tudjanak reagálni a piaci, technológiai és gazdasági változásokra? Milyen eszközöket látunk a vállalati fejlesztések elősegítésében? Mit jelent a LEAN Startup módszertan a saját vállalkozásomra nézve?

5

Nemzetközi kapcsolatok és piaci terjeszkedés

Milyen tipikus célpiaci szegmensek léteznek a mai többpólusú világban? Milyen módszerrel válasszam ki a potenciális piacokat?

Hogyan fordítsuk le a márkánk és szolgáltatásunk értékeit más kultúrák közegében?

Hol zajlik ma a nemzetközi üzleti kapcsolatépítés? Milyen szerepet szánjunk a személyes találkozóknak, a közösségi médiának és a nyilvános szereplésnek?

6

Finanszírozás

Milyen finanszírozási utakat azonosíthatunk a vállalatátruházás esetén (kötvény, részvény, atipikus értékpapírok, crowdfunding és ICO)? Mik az egyes finanszírozási, illetve forrásbevonási technikák előnyei és hátrányai?

Milyen vállalatértékelési megközelítések lehetségesek?

7

Belső és külső vállalati kommunikáció

Milyen kommunikáció járulhat hozzá a vállalat modernizációjához? Milyen a digitalizált kommunikációs eszköztár?

Mi az ügyfél célcsoportok és a munkavállalói célcsoportok számára megfogalmazható értékajánlatunk, a márkaérték, ami megmarad a transzformáció és a generációváltás nyomán is?

Hogyan kommunikáljuk a vállalatunk küldetését, értékeit, jövőképét, a vállalati stratégiát és a változásokat a munkatársaink felé?

8

Változás-menedzsment

Mit jelent a 21. században a változás? Mi okoz nehézséget a munkatársaknak?

Mik a feladatai egy transzformációs projekt szponzorának? Hogyan érthetem el, hogy a munkatársak a változásokra pozitívan reagáljanak?

 

 

 

Bakonyi Zoltán 
Tanácsadó
IFUA Horváth & Partners

 A stratégiai menedzsment szenior szakértője az IFUA Horváth & Partnersnél.
Doktori fokozatát a Budapesti Corvinus Egyetemen szerezte, válságstratégia témakörben. Korábban dolgozott az MTA Közgazdaságtudományi Intézeténél,
illetve a Tata Consultancy Services innovációs részlegénél Indiában. Szakterülete az adatalapú vállalatirányítás,
mellyel kapcsolatos projekteket különböző iparágakban is sikerrel támogatott. Rendszeresen oktat és kutat e témákban.

 

Berczeli András
Ügyvezető, Sprintform
Partner, Digital Readiness Institute

Vállalati vállalkozóból (intrapreneur) lett vállalkozó. A K&H Bank, majd az OTP Bank szakértője, ahol digitális termék- és szolgáltatásfejlesztési koordinációval foglalkozott 9 országban. A Fintech Meetup informális rendezvénysorozat társalapítója, amely a nemzetközi és hazai pénzügyi technológiai innováció platformjává vált.
2016-tól az OTP Bank leányvállalatának, az eBIZ pénzügyi és stratégiai vezetője. A bankcsoporton belül elsőként fejlesztettek egy felhőalapú zöldmezős terméket Scrum keretrendszerben, amelyet mára több mint 20 000 cég használ. 2017-ben a Forbes által összeállított 30 sikeres 30 alatti lista szereplője.
Az OTP Bank Startup Programjának mentora.
Agilis ismereteit gyakorlatban szerezte meg, de 2019-ben Londonban személyesen is tanult David Hickstől, az Agile Alliance alapítójától és más szenior agilis coachoktól, akik már több jelentős cég agilis transzformációját támogatták.

Debreczeni Csaba
Szenior elemző
Danube Capital R&A Zrt

A Danube Capital R&A Zrt. senior elemzője és az MKB Bank Nyrt. senior tőkepiaci elemzője. Több, mint másfél évtizedes szakmai tapasztalattal rendelkezik a tőke és részvénypiacok területén. Munkáját a legnagyobb hazai független befektetési szolgáltatónál kezdte, ahol befektetési tanácsadó, saját számlás kereskedő, opcióskereskedő volt. Ezután egy részben hazai tulajdonú társaságnál vezető privátbankár, majd egy hazai befektetési szolgáltatónál portfóliómenedzserként dolgozott. 2016 nyarától az MKB Bank Nyrt., majd 2019 nyarától a Danube Capital R&A Zrt. senior elemzője is, ahol fő fókusza a részvénypiacok, nyilvános és privát társaságok értékelése, befektetési lehetőségek elemzése.   

Endrődi-Kovács Viktória 
Kutató és projektmenedzser
Corvinus BIK

A Budapesti Corvinus Egyetemen diplomázott közgazdászként, majd szerezte meg közgazdasági PhD fokozatát. Jelenleg a Világgazdasági Intézet teljes állású adjunktusa. Kutatási területei: Nyugat-Balkán, közvetlen külföldi beruházások (FDI), globális értékláncok (GVC), nemzeti és vállalati versenyképesség, valamint KKV szektor fejlesztése. Ezen témákban több könyv, könyvfejezet és folyóiratcikk szerzője, társszerzője. Magyar és angol nyelven publikál. Rendszeresen vesz részt hazai és nemzetközi konferenciákon, magyarul és angolul ad órákat. A BIK kutató munkatársa és projektmenedzsere.

Málnay Barnabás
Üzletfejlesztő & partner
EIT Digital & SmartWare.tech

A digitális innovációval és nemzetközi üzletfejlesztéssel foglalkozó pán-európai EIT Digital üzletfejlesztője, valamint a hardver és IoT startupokra szakosodott Smartware.Tech magvető kockázati tőkealap partnere. Korábban a korai fázisú startupoknak befektetést és tanácsot adó WS Cofounder partnere, az OTP-DayOne Csoport részeként működő AVEC Startup Akcelerátor üzletfejlesztési igazgatója és a Mobilitás és Multimédia Klaszter operatív vezetője volt, ezeket megelőzően a Magyar Telekom innovációs laborja, a Kitchen Budapest külkapcsolati és fejlesztési igazgatója, illetve senior tanácsadó a Magyar Telekom Innovációs és Üzletfejlesztési Igazgatóságán. Tanulmányait az ELTE-n, a Közép-európai Egyetemen, és a kaliforniai Stanford Egyetemen végezte, mely utóbbinak több oktatási programjában is dolgozott óraadóként.

Nagy Sándor Gyula 
Igazgató
Corvinus BIK

A Budapesti Corvinus Egyetemen szerzett PhD fokozatot, később ott habilitált; jelenleg is az egyetem Világgazdasági Intézetének docense. 2015 óta a Külügyi és Külgazdasági Intézet vezető kutatója, 2018 júliusa óta az Intézet igazgatóhelyettese. Főbb kutatási területei: Latin-Amerika és Spanyolország, valamint a globális, regionális és európai integrációs folyamatok. Több könyv társszerzője, emellett számos magyar és idegen nyelvű tudományos cikk és műhelytanulmány szerzője vagy társszerzője. Több nyelven is oktat. A BIK alapítója és igazgatója.

 

Németh Viktória 
Senior makrogazdasági elemző
Danube Capital R&A Zrt.

Németh Viktória senior makrogazdasági elemző Danube Capital Zrt-nél, amely az MKB Bank Nyrt. stratégiai és elemzési csapatából alakult elemzési központ. Egy évtizedes gazdasági elemzői és stratégiai múlttal, illetve nemzetközi kapcsolatok elemzői háttérrel rendelkezik. Korábban a Magyar Nemzeti Bankban és a Nemzetgazdasági Minisztériumban dolgozott elemzőként, felsővezetők mellett illetve a Monetáris Tanács szakmai titkára volt. Diplomáját a Budapesti Corvinus Egyetemen szerezte nemzetközi kapcsolatok és politikai elemzés szakirányon. Jelenleg a Pécsi Tudományegyetem és a Pallas Athéné Alapítványok geopolitikai doktori iskolájának doktorandusza. Fő kutatási területei a viselkedési közgazdaságtan és a zöldgazdaság.

 

Szőcs Árpád
Tréner, kutató
CEO mProve Solutions 
 
Szőcs Árpád közel húsz éve foglalkozik vállalkozásfejlesztéssel. Diplomáit a BCE-n és a BME-n szerezte, ahol jelenleg is doktori kutatást folytat a digitális oktatási stratup-ok üzleti modelljei kapcsán. A digitális eszközök elkötelezett evangelistája, ugyanakkor két gyermek édesapjaként az online világ veszélyeit is figyelemmel kíséri. 

 

 

 

Veisz Ákos
Elnök-vezérigazgató
Danube Capital R&A Zrt.

Veisz Ákos a Danube Capital R&A Zrt. elnök-vezérigazgatója. Széleskörű tapasztalattal rendelkezik stratégiai és elemzési területen.
Korábban az MKB Bankban tanácsadó, majd a Stratégia és Elemzés igazgató, illetve később ügyvezető igazgatói pozíciót töltött be. Ezt megelőzően Magyarország Washingtoni Nagykövetségén pénzügyi és gazdaságpolitikai ügyekért felelős diplomata volt; valamint a Pénzügyminisztériumban pénzügyi elemzői, illetve a Miniszterelnökségen közgazdasági elemzői pozícióban dolgozott.
Közgazdász diplomáját a Budapesti Corvinus Egyetem Közgazdaságtudományi Karán, Pénzügy szakon szerezte.