BIB hírek

Események/Hírek

Hallgatói Interjúnk és a Program bemutatása

E heti interjúnk Szabó Bencével készült, aki az idei Pénzügyi Jogi Akadémia programsorozatunk 2020-2021-es évfolyamának motivált hallgatója.

Bence a Budapesti Gazdasági Egyetem (BGE) harmadéves hallgatója, angol nyelvű nemzetközi gazdálkodás szakon tanul jelenleg, illetve emellett a Pázmány Péter Katolikus Egyetem másodéves joghallgatója is, valamint az MNB kiválósági ösztöndíjasa.

Bence, mikor fogalmazódott meg benned, hogy pénzügyi területen/jogi területen szeretnél elhelyezkedni?

„Nos, megfogalmazott végcélom mindig is a diplomácia, azon belül is a külkereskedelem szakterülete volt. Erre való  tudatos felkészülésem keretében fontosnak tartom idegen nyelvek elsajátítását, illetve a bankrendszer, a pénzügyi és  jogi világ ismeretét is.

A jogi terület iránti érdeklődésemre építve a későbbiekben a gazdasági vonal is érdekessé vált számomra. Elkezdtem  így tehát a gazdasági egyetemet és ezzel párhuzamban éreztem azt, hogy van bennem még kapacitás arra is, hogy  esetleg egy új kihívást vegyek a vállamra, és így jött a jogi egyetem a képbe.”

Honnan hallottál a BIB-ről, és hogyan találtál rá a meghirdetett programsorozatunkra?

„Két résztvevő társammal a Budapesti Gazdasági Egyetem hallgatói vagyunk, és a tavalyi évben az MNB kiválósági ösztöndíjában részesültünk mind a hárman. Amikor megkaptuk az ösztöndíjat, akkor egyúttal fel is iratkoztunk az MNB hírlevelére és azon keresztül rengeteg szakmai előadásra kaptunk meghívást, melyek közül néhányra el is mentünk. Ennek keretében találkoztunk a BIB eseményeivel is. Egyszerűen e-mail útján kaptunk tájékoztatást a lehetőségről, hogy indulni fog a Pénzügyi Jogi Akadémia programsorozat, és úgy döntöttünk mind a hárman, hogy egymást motiválva megragadjuk a lehetőséget. Nekem kapóra jött a tematika, mert akkor már elkezdtem a jogi egyetemet is a gazdasági mellett, kíváncsi voltam, hogy mit tudok belőle kihozni, és hogyan tudom a két területet ötvözni.”

Ez egy viszonylag hosszabbtávú elköteleződést jelent a résztvevőink számára, hiszen nem egy kétnapos képzésről van szó, hanem egy komplex, 9 hónapot átölelő, 8 alkalmas programról, ami ráadásul vizsgával zárul. Ezek szerint ez nem tántorított el Téged a jelentkezéstől. A tematika ezek szerint meggyőzött Téged, hogy megéri a hosszabb időbefektetést a képzés elvégzése?

„Nekem pont az tetszik az eseményben, hogy havonta csupán csak egyszer jövünk össze. Így az egésznek van kicsit egy ilyen ünnepi hangulata, mert ez egy különleges program havi egy alkalommal, amire eljövünk és amiből sokat tanulva távozhatunk. Egyúttal kapcsolatokra, valami hasznosra teszünk szert. Talán azt mondhatom, hogy pont ez az esemény tetszik igazán amiatt, hogy egy hosszabbtávú elköteleződést kíván programsorozatként, de pont kellő időközönként vannak ütemezve az alkalmak. Ezáltal a látottakat, hallottakat van időnk kellő mértékben magunkba szívni és kellő érdeklődéssel tudjuk várni a következő alkalmat. Talán pontosan azért vártuk ezt ennyire, mert így elmehettünk, utazhattunk – még a kezdetekben – a képzési helyszínre. Egy egyetemi féléves kurzushoz hasonlítanám, mindegyik alkalom egy-egy állomás, mini végcél, ami aztán egy vizsgával zárul és oklevélhez vezet. Személy szerint én mindig izgatottan várom a következő alkalmat. Nem változtatnék az ütemezésen, számomra ez adja részben a program vonzerejét.”

Most, hogy már túlléptünk a programsorozat felén, biztosan tudunk beszélgetni az eddigi tapasztalataidról, az eddig tanultakról. Ősz elején, amikor még opció volt a tantermi jelenlét is (a hibrid képzés megvalósítás keretében), Te természetesen kihasználtad a lehetőséget és beültél hozzánk. Most már kizárólag online formában követhetitek a programot. Jelentett ez a változás bármiféle negatív tapasztalatot Számodra? Magabiztosan mozogsz már az online közvetítési térben? Lenne építő jellegű javaslatod arra vonatkozóan, hogyan lehetne tökéletesíteni a megvalósítást?

„Igen, mindkét még jelenléttel megvalósuló alkalmat személyes részvétellel követtük, kihasználva annak minden lehetőségét. Erre egy igazán jó példa volt, hogy a program egyik nagyszerű előadóját, az MNB Tőkepiaci felügyeleti főosztály vezetőjét, Kauker Gergely urat meg tudtuk szólítani, aminek eredménye az egyetemem számára releváns hozzáadott értéket képviselt. Elfogadta a felkérésünket, aminek keretében előadóként részt vett egy a BGE diákszervei által szervezett online szakmai beszélgetésen. Nagyon megtisztelő volt számunkra nyitottsága és szakmai ismeretátadása is. Tőkepiaci visszaélések témában adott elő nálunk, és emellett arról is beszélgettünk, hogyan ne legyen áldozat a magánember ezen a területen. Ez igazán nagy eredménynek számít, ami az egyetemista társaim számára is hozzáadott értékkel bír. Köszönjük ezúton is főosztályvezető úrnak, hogy elfogadta meghívásunkat.

Számomra, és itt szerintem sok egyetemista társam nevében is beszélhetek, nem jelentett különösebb kihívást az, hogy át kell állnunk. Az online módszerrel talán így még könnyebben részt tudunk venni az eseményen, mert nem jelent akkora időbefektetést, illetve energia-ráfordítást, hogy fizikailag is ott legyünk az eseményen. Egyetemistaként hozzászoktunk az online oktatáshoz, ez inkább kuriózum volt, mint kényszermegoldás. Egyik komoly kihívása azonban a közvetlen koncentráció megtartása, az online előadás követése mellett sokkal könnyebben reagálunk a külvilág ingereire, mert nem vagyunk szorosan mögötte az eseménynek, de az előadások általában kontextusban tartanak minket, ez pozitív.

Tulajdonképpen az online közvetítés mellett is fel lehet tenni a felmerülő kérdéseinket. Itt még talán könnyebb is feltenni őket, hiszen könnyebben tudunk esetleg az előadó múltjáról információkat kikeresni gyorsan az interneten, hogy a kérdést, amivel majd az előadás végén szeretnénk szóra bírni az oktatót, előrelátóan és alaposan megfogalmazhassuk. Jobban személyre szabott lehet, közelebb állhat a szívéhez és olyan témában tudunk kérdezni, amit ő is a sajátjának érez.

Fontosnak tartom, hogy az online előadásokon elhangzottakat, a kapott információt közvetlenebb formában lehessen megvitatni az előadóval, vagy egymással. A résztvevőkkel így sokkal inkább részleteibe tudunk merülni az adott témának, és nem csak, mint egy egyetemi órát foghatjuk fel. Olyan tudásanyagra tehetünk szert úgynevezett, az előadó által vezetett, moderált mini rövid eszmecserék által, ami ugye kölcsönös párbeszéden keresztül és akár altémákra bontva különböző online szobákban (break room-okban) újabb és izgalmasabb oldalait mutathatja meg a témának.

Az interaktivitás további fokozásához, ami még lehetőség lehetne, az például a kahoot, poll-ok alkalmazása, hiszen a hallgatóság időszerű bevonása nagyon fontos. Ezt érdemes lenne beépíteni, rendszeresíteni, persze ahol a téma engedi.” Több közvetlen beszélgetést lehetne integrálni az egyes alkalmakba, a megkapott tudás megemésztése, átbeszélése például kis kerekasztalok formájában, minden alkalmat követően, a napok végén igazán hasznos lenne.”
 

​Az eddig hallott előadások kapcsán, illetve a teljes programtervezet alapján mely témakörök voltak, és lesznek a legérdekfeszítőbbek Számodra? Hogyan tervezed hasznosítani a program által nyújtott tudást, ismereteket és tananyagot?

„Számomra mindenképpen fontos volt az, hogy ne csak a szakmai tartalmat figyeljem, hanem magát az előadót is, mint egy adott szakterület képviselőjét is megfigyeljem, hiszen a szavai, a megfogalmazás módja, a kisugárzása mind képviselik annak az adott szakterületnek a kiemelkedő személyiségét. Így, amennyiben a tőkepiaci felügyelettel, vagy a nyugdíjrendszer jogi hátterével szeretnék foglalkozni a jövőben, akkor érdemes már most tudnom, hogy milyen kvalitásokra, milyen ’soft-skill-ekre’, és egyáltalán milyen érdeklődési körre kell, hogy ráállítsam az agyamat annak érdekében, hogy az adott területen sikeres lehessek. Nekem nagyon is fontosak voltak az előadások, akár általános iskolában, gimnáziumban, vagy az egyetemi órákon, de mindig is hatással volt rám, hogy az előadó önmagában nem a témakört adja el, hanem magát is, mint szakembert, és magát a szakterületet. Egy jó előadó, még hogyha a téma bonyolult is, tud olyan nyomot hagyni a néző és hallgató közönségben, hogy annak tagjai utána amiatt akarjanak érdeklődni az anyag iránt, mert olyan maradandót tudott alkotni abban a pár percben, hogy többet és többet akarunk megtudni az adott tudáskörből. Az előadók személyisége is fontos tehát, abból táplálkoznak a hallgatók, egyfajta példaképként.

Kandrács Csaba alelnök úr előadása, kifejezetten a karaktere, előadás módja, a szakmai téma mellett, mint előadó volt erős, kérdésünkre megosztotta velünk személyes szakmai életútját, ami igazán inspiráló volt.

Kovács Levente úr, a Magyar Bankszövetség főtitkára, igazi tanár úr típusú ember, jó kis élettörténetekkel, mély tudással.

Pataki Tibor MNB készpénzlogisztikai igazgató úrtól többek között arról hallhattunk, hogy milyen kihívásokkal küzd meg a készpénz logisztika, annak fenntarthatósági szempontjait mutatta be nekünk, és betekintést nyerhettünk pénztörténet, az értékállóság, a pénz szerepe, pénzhamisítások részleteibe is.

Kovács Erika asszony, a Pénzügyi Békéltető Testület elnöke megteremtette számunkra a nagyra értékelt családias légkört, ezáltal belsőségessé téve ezt a szakmai programot. Hálásak vagyunk neki azért, hogy egyfajta gondoskodó mentorként viszi velünk, és nekünk a képzési alkalmakat.”

Mit üzennél kortársaid, lehetséges jövőbeli hallgatóink számára, akik gondolkodnak a képzés elvégzésén? 3 szóban miként foglalnád össze általános benyomásodat a pénteki képzési alkalmak kapcsán?

„Mindenképpen javasolnám akár jogász akár közgazdász hallgatóknak is, mégpedig azért, mert egy multidiszciplináris előadássorozatról van szó, amiben azt tanulhatjuk meg, hogy a különböző tudáságazatok hogyan tudják kölcsönösen segíteni egymást. Egy jogász hogyan tudja megkönnyíteni egy tőkepiaci felügyelőnek a munkáját, vagy például egy ügyvéd irodai költségvetésében mennyire fontos szerepe van a könyvelőknek, befektetőknek, a vállalkozóknak, akik a vállalkozás anyagi oldalát meg tudják tervezni.

Ha három szóban kell összefoglalnom magát az előadásokat és ezt az eseményt, akkor azt mondanám, hogy ez egy családias szakmai előadássorozat.”

Bence, a képzést záró vizsgát követően nyitott lennél egy újabb, összefoglaló rövid beszélgetésre a tapasztalataidat illetően? Szívesen fogadnánk konstruktív meglátásaidat, immár végzett, büszke alumni hallgatónkként is.

„A szakmai gyakorlatom elvégzése szempontjából mindenképpen nagy lehetőséget látok abban, hogy az MNB valamely szegmensében találjam meg helyem a tapasztalatszerzés célján. Legyen szó akár egy félévről, akár egy egész évről. Az akadémiát mindenképpen egy jó lehetőségnek látom olyan szempontból, hogy azokkal az emberekkel ülhetek le beszélgetni, egy pár percig is az eladások után, akik azoknak a szakterületeknek a mesterei, amely területeken én is szeretném bővíteni az ismereteimet. Ebből kifolyólag mindenképpen örömömre szolgálna, hogy ha akár fél év múlva, és remélhetőleg a sikeres vizsga után beszámolhatnék Nektek arról, hogy milyen gyakorlati állásra tudtam szert tenni itt az akadémián való részvételem eredményeként.”

Bence, köszönjük szépen ezt a beszélgetést, izgatottan várjuk, hogy következő alkalommal már sikeres vizsgázottként ülhessünk le Veled újra egy tapasztalatmegosztás erejéig.

Az idei program részletei és jelentkezés: 
https://www.bib-edu.hu/kurzusok/penzugyi_jogi_akademia/pja